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About

ChristianKlant-Vernissage-PortraitPhoto: Kris Geyer

Christian Klant

Bereits im Alter von 5 Jahren hielt Christian Klant seine erste eigene Kamera in der Hand. Damals vor dem Objektiv: Natur und Menschen die ihn umgaben. Später begann eine intensive Auseinandersetzung mit Meditation, Yoga und anderen Ansätzen, die ihn lehrten hinter die Kulissen zu blicken. Seine Faszination für den Wesenskern prägte seine Wahrnehmung der Mit-Welt.

Diese Interessen brachten ihn jedoch keineswegs direkt zur professionellen Fotografie. Zunächst absolvierte er ein BWL-Studium, mit mehrfach ausgezeichneter Diplom-Arbeit im Bereich Wirtschaftspsychologie und Personal. Es folgte eine selbstständige Tätigkeit als Spezialist für Unternehmenskulturanalysen, Beratung und Coaching.

Mit dem Umzug nach Berlin kam der Wechsel von der Beratung zur Fotografie. Nun nutzt er seinen Blick für das Wesentliche als Fotograf hinter der Kamera.

Auf der Suche nach einer Technik, die es ihm ermöglicht die größtmögliche Tiefe in ein Bild zu geben, entdeckt er sein Medium: Die Kollodium-Nassplattenfotografie. Sie ist für ihn die Wiederentdeckung der Langsamkeit, der fotografische Weg zu den subtileren Wirklichkeiten.

Die Stille dieses fotografischen Verfahrens schafft eine besondere Atmosphäre, sowohl in der Portrait-, als auch in der Landschaftsfotografie. Die portraitierten Menschen können bei sich ankommen, sich zeigen, mit allem was in diesem Moment ist. Naturplätze werden in dieser Stille auch zu Personen, mit denen Klant in eine Art Dialog tritt. Er lässt sich ein auf die Orte, die er fotografiert, erkundet sie mit allen Sinnen, sucht das Besondere, das Magische – und fängt es in seinen Bildern ein. Dabei ist es Klant wichtig, dass Tiefe nicht immer Schwermut und Morbidität bedeutet. Das Lebendige sucht er, und zeigt so auch die friedlichen und lichten Anteile der Welt.

Inzwischen arbeitet Klant mit einer Vielzahl historischer Edeldruck-Verfahren wie Platin/Palladium- und Karbon-Druck. Seine Arbeiten wurden international ausgestellt und im Jahr 2014 erschien sein erstes Buch „100 Wet Plates – 100 Words“.

He held his first own camera at the age of 5. In front of his lens back then: the nature and people around him. Later on he started immersing himself in meditation, yoga and other practices that taught him to take a look behind the scenes. His fascination for the essence shaped his perception of the world.

But those interests didn’t lead him straight onto his path as a professional photographer. At first he studied business administration and graduated with honors in business psychology and human resources. Then he started his business as a self-employed specialist for analyzing corporate culture, consulting and coaching.

Moving to Berlin brought major changes and he started working as a photographer. Since then he is using his eye for the essentials behind the camera. Looking for a technique that would allow him to create the most possible depth in his images he found his medium: the wet plate collodion process. To him that process means the rediscovery of slowness, the photographic path to the more subtle realities.

The silence of wet plate photography creates a unique atmosphere, which greatly affects his portraits as well as his landscapes. Portrayed people have the time to really arrive in their inner space, get in touch with themselves and therefore show themselves with everything that is – in that moment.

Places in nature become beings in that silence, with whom Klant enters into some sort of dialogue. He deeply engages with those places, experiences and explores them with all his senses, in search of their magic, their very nature – which he then captures in his photographs. It is important to him that depth does not necessarily need to be gloomy and morbid. He is looking for life in all its facets and therefore also shows the peaceful and luminous aspects of this world.

In the meanwhile Klant started working with numerous historical fine art printing techniques such as platin/palladium and carbon printing. His work is shown internationally and in 2014 his first book „100 Wet Plates – 100 Words“ was published.

Artist Statement

Wenn ich gefragt werde, in welchem Genre ich als Fotograf tätig bin, antworte ich meist mit „Menschen und Geschichten“. Das Portrait von einer Person ist für mich erst dann eine gute Fotografie, wenn es dazu einlädt der Geschichte zu lauschen, die diese Person zu erzählen hat. Manchmal ist das eine Geschichte, die sie selbst noch nicht kennt oder schon vergessen glaubte.

When asked about my genre as a photographer, I usually answer with „humans and stories“. The portrait of a person only becomes a good photography for me, when it invites the beholder to listen to the story that this person has to tell. Sometimes that is a story, that the portrayed doesn’t know yet or believed to be long forgotten.

 

Other statements:

# fashion (photography) ist Jacke wie Hose

# Sorry, but this can’t be tralslated into English…

 

# normal ist ungeschminkt

# normal, ordinary means without make-up (or too much photoshop)

# Fotografie ist Wahrnehmung und Wahrnehmung ist Ansichtssache.

# Photography is perception.  One has to have a perception in order to take a picture, and perception is a matter of opinion.

 

 Exhibitions:

  • December 2016 to January 2017 „Trees“, A Smith Gallery, Johnson City, Texas (US)
  • October 2016 BFF Triebwerk „Reduktion“, Berlin
  • September 2016 BFF Rundgänge in der Baumwollspinnerei, Leipzig
  • April 2016 BFF Aufschlag No 8, Hamburg
  • February to March 2016 PORTRAITS – Hellerau Photography Award, Dresden
  • January 2016 Art Palm Beach (US)

  • December 2015 to Februrary 2016: „In the heat oft the night“, Continuum Gallery, Königswinter
  • November 2015 analog mania, Timisoara (ROU)
  • September 2015 Art.Fair, Cologne
  • August 2015 „By the Books: A Juried Exhibition“; VCP | Vermont Center for Photography (US)
  • June 2015 Revela-T Photofestival, Barcelona (ESP)
  • May to August 2015 „Alternative Photography“; Zahradník Museum, Prague (CZ)
  • May to June 2015 „Mountains and Magical Places“; Continuum Gallery, Königswinter
  • April 2015 ART BREDA (NL)
  • March to April 2015 „Light Sensitive 2015“; Art Intersection, Gilbert (US)
  • December 2014 to March 2015: „In the heat oft the night“; Continuum Gallery, Königswinter
  • December 2014 to February 2015: „Wet Plate Portraits & MOVEMENTS“; Gallerie Lukasczyk, Darmstadt
  • June 2014: „PORTRAITS“; Vandenberg Berlin
  • April 2014: PREVIEW „100 Wet Plate – 100 Words“, Licht-Raum-Berlin
  • April 2013: Benefit-Exhibition for „WASH-United Uganda“, Berlin
  • April 2013: „LUMINAS | AQUA | MOVEMENTS“; Galerie Rotter, Berlin

 

Motto:

„Grenzen überwinden ist ein Schlüssel zum Erfolg, denn wer glaubt, etwas sei nicht möglich, wird bald von denen überholt, die es einfach tun.“

„Pushing through perceived limitations, fear, is part of a strong path of success:  those who believe something is impossible are soon overtaken by those who simply just go for it.“

BRUNO BAUMANN in „Die Andersmacher“